Destinationer, Polen, Tatrabjergene

Vandretur til Morskie Oko i Polen

Morskie Oko Polen

Morskie Oko er den største sø i Tatrabjergene. Den ligger omgivet af smukke bjerge, som spejler sig i det klare vand. Søen er nok den mest besøgte destination i Tatrabjergene, og det er der god grund til. Det er vitterligt et magisk landskab, der omkranser den spejlblanke sø. For at undgå de værste turistmængder, anbefaler jeg at tage afsted tidligt om morgenen, hvis du planlægger en vandretur til Morskie Oko i Polen.

Solen står snart op bag bjergene og kaster allerede nu et smukt lys på de gyldne efterårsfarver, der omgiver os. Vi er stået tidligt op, og er på vej til søen Morskie Oko i de polske Tatrabjerge. En meget populær destination for både turister og polakkerne selv. Morksie Oko kan vel næsten siges at være et slags varemærke og ikon for den polske natur – og for Tatrabjergene generelt.

Derfor er søen også kendt for at være klistret til med mennesker, hvilket er årsagen til, at vi med poser under øjnene begiver os afsted mod søen i de tidlige morgentimer. Og man må sige, at vi får et instant pay-off på den beslutning. Morgenlyset indhyller landskabet i flotte farver, mens stilheden får mig til at indfange indtryk og omgivelser ekstra meget. Jeg er langt fra A-menneske, men noget jeg elsker ved tidlige morgener er den helt specielle stemning, der hersker. Roen, magien og følelsen af, at resten af verden sover.

Vandretur til Morskie Oko
På vej til Morskie Oko. Vi tog afsted inden solen stod op for at undgå turister, men blev i den grad også forkælet af solopgangens flotte farver.

Vandfald i vejkanten

Vi parkerer bilen på den officielle parkeringsplads, Palenica Białczanska, hvor vejen til Morskie Oko starter. Turen går nu ad asfalteret vej ca. 8 km. Efter en lille times vandring kommer vi til vandfaldet Wodogrzmoty Mickiewicza. Det er en udsøgt fornøjelse at møde et lille vandfald på den ellers lidt kedelige asfaltvej til Morskie Oko.

Det er også her ved vandfaldet, at man kan gå ned til hytten Dolina Roztoka. Ligesom det også er her, at man kan tage grøn sti mod Valley of 5 Lakes. Det gjorde vi på vores hytte til hytte tur i Tatrabjergene, som du kan læse mere om her.

Vandfaldet Wodogrzmoty Mickiewicza

Turen går videre ad asfaltvejen, men snart kan kan følge stien ind i skoven. Herefer krydser man asfaltvejen, inden man igen kommer ind i skoven at gå. Medmindre man sidder i kørestil eller kører med barnevogn eller klapvogn, kan jeg kun anbefale, at man gør det, fremfor at følge asfaltvejen. Men uanset hvad man vælger, er det snart asfaltvej igen.

Spejlblanke Morskie Oko

Vi kommer forbi et sted, hvor man kan købe mad og drikke og komme på toilet. Stedet ser dog ret lukket ud her tidligt på morgenen, og det er jeg faktisk ret glad for. Ellers bliver det lige en tand for turistet til min smag. Jeg har ikke brug for isboder og caféer, når jeg vandrer. Det er ligesom hele pointen med det hele. Men det siger i hvert fald noget om, hvilken slags vandretur, det her er. Morskie Oko er i den grad en turistmagnet, og det bliver også udnyttet.

Men snart er vi ved søen, og da jeg ser det spejlblanke vand, glemmer jeg lidt, at vi lige har gået på en kedelig asfaltvej. Der er heller ikke mange mennesker ved søen endnu. Vi når endda at spise morgenmad og få en kop kaffe i den hytte, der ligger ved Morskie Oko. Det er også her, at man kan overnatte, hvis ellers man er heldig at få plads. Har hørt rygter om, at man skal booke op mod et år i forvejen.

Hostel PTTK Morskie Oko
Hytten ved Morskie Oko – Hostel PTTK Morskie Oko

Efter morgenmaden begynder vi turen rundt om søen. Vi får en utroligt flot og stille tur, som byder på de smukkeste udsigter. De omkringliggende bjerge spejler sig så flot i vandet, at det næsten er svært at se forskel på virkelighed og spejling.

Morskie Oko Polen
Bjergene omkring Morskie Oko spejler sig smukt i den klare sø.

Smuk udsigt fra Czarny Staw pod Rysami

Vi vælger at tage en afstikker op til søen Czarny Staw pod Rysami. Det betyder også, at vi får lidt mere vandring end “blot” en nem vandretur rundt om Morskie Oko. Der er da i hvert fald lige omkring 30 minutters vandring opad, inden vi når til søen, der ligger i 1.583 meters højde. Herfra vi nyder en fantastisk udsigt over Morskie Oko (1.395 m).

Stien op til Czarny Staw pod Rysami fra Morskie Oko
Stien op til Czarny Staw pod Rysami ses til højre i billedet.

Fra søen her kan man også vandre videre op mod Tatrabjergenes højeste bjerg, Rysy (2.503 m.). Der er ca. 3-4 timers vandring fra søen til Rysy. Det er ikke umuligt at gøre på en dagstur, men så skal man være lidt mere effektive, end vi har været, og har måske ikke så meget tid til at tage billeder og nyde området. Her vil det selvfølgelig være oplagt at bo i hytten ved Morskie Oko, da det selvfølgelig også er en krævende tur.

Udsigten til Morskie Oko fra Czarny Staw pod Rysami
Udsigten til Morskie Oko fra Czarny Staw pod Rysami.
Czarny Staw pod Rysami

Fra naturperle til turistmagnet

Efter at have nydt udsigten og det azurblå vand, der mere ligner noget man kunne finde på en hvid sandstrand ved Middelhavet, vender vi snuden ned mod Morskie Oko igen. Her fortsætter vi turen rundt om søen. Vi møder en del flere mennesker nu, men da vi når tilbage til hytten, får vi nærmest et chok. Børn, unge og gamle flokkes om hytten og søen med deres selfiestange og dårlige sko.

Stedet er som forvandlet fra smuk naturperle til ulidelig turistmagnet. Det selvom vi befinder os midt i Oktober måned. Jeg er så glad for, at vi valgte at stå op før solen for at få Morskie Oko lidt for os selv. Om ikke andet så for en stund.

Læs også: Guide til vandring i Polen: Tatrabjergene til fods

Sådan kommer du til Morskie Oko i Polen

Det er ikke svært at komme til Morskie Oko, hvilket også er årsagen til, at søen er meget velbesøgt året rundt. Heldigvis kan man ikke køre i bil helt hen til søen, men vandreturen er ikke mere end ca. 9 km. hver vej, og foregår (desværre) primært på asfalteret vej – hvilket faktisk gør, at de 9 km. føles lidt om en uendelighed! Det koster et lille symbolsk beløb (tror ikke det var mere end omkring 10 danske kroner pr. mand for en dag) at besøge Morskie Oko. Det betales ved indgangen ved parkeringspladsen ved Palenica Białczanska.

Man følger rød sti hele vejen fra parkeringspladsen ved Palenica Białczanska til Morskie Oko.

I bil

Har man en bil, er det nemt at komme til parkeringspladsen ved Palenica Białczanska, hvorfra vandreturen til Morskie Oko starter. Køreturen fra Zakopane til parkeringspladsen tager omkring 45 min. Jeg mener, at parkering kostede i omegnen af 50 danske kroner for en enkelt dag.

Kommer man i bil, betyder det også, at det er endnu mere vigtigt at komme tidligt på dagen, da parkeringspladsen hurtigt bliver fyldt op. Alternativt kan man holde lidt længere væk ved Lysa Polana. Det betyder bare en endnu længere gåtur langs en asfalteret vej.

Jeg har også hørt, at selve vejen til Palenica Białczanska kan være én lang kø nærmest hele vejen fra Zakopane. Der er altså al mulig grund til at stå op før solen, hvis turen går til Morskie Oko.

Med bus

Det er naturligvis også muligt at tage en bus fra Zakopane til Palenica Białczanska. Vi så mange busser, hvor der stod “Morskie Oko” på, så det burde være til at finde ud af. I højsæsonen kører de vist nærmest med et par minutters mellemrum. Uden for sæsonen er det selvfølgelig værd at finde ud af, hvornår de første og sidste busser kører.

Man køber billet og betaler i bussen, så det er en god idé at have mønter med. Og så koster det vist ikke mere end omkring 15 danske kroner hver vej.

Med bus det selvfølgelig være svært at undgå menneskemængderne, da man er afhængig af bustiderne. Vær opmærksom på, at busserne nok ikke kører før solopgang – og nok heller ikke efter solnedgang.

Hestevogn

Det er også muligt at tage en hestevogn næsten helt ned til Morskie Oko, så man slipper for den 9 km. lange vandring hver vej. Endnu et tiltag, jeg ikke synes er vildt fedt. Man kan kun krydse fingre for, at hestene behandles ordentligt og får hvilet det, de skal. Men jeg tvivler! Vi valgte faktisk alligevel at gøre brug af det på vej tilbage, da vi ikke orkede asfaltvejen med de virkeligt mange mennesker, der nu var kommet. Nu hvor jeg tænker tilbage, ville jeg dog ønske, at vi ikke havde støttet det. Oven i købet kostede det omkring 80 danske kroner pr. mand (for én vej)!

Morskie Oko Polen
Spejlblanke Morskie Oko. Efter sigende skulle søen ændre farve alt efter, hvornår på året, man besøger den.

Dagstur til Morskie Oko

Langt de fleste vælger at besøge Morskie Oko på en dagsvandretur fra parkeringspladsen ved Palenica Białczanska, hvorfra den officielle vej til Morskie Oko starter. Gør man det, er vandreturen til Morskie Oko ud og tilbage ad samme vej (ca. 9 km. hver vej). Det er muligt at gå rundt om søen, så det er selvfølgelig et par kilometer, der skal lægges oveni de 18. Selvom vejen til Morskie Oko er nem, løber det altså alligevel op i nogle kilometer.

Her er det også værd at nævne, at det er en noget kedelig – og let – vej til søen. Generelt synes jeg altid, at asfalterede veje er kedelige at gå på. Jeg forstår slet ikke, at man har valgt at ødelægge de smukke omgivelser med asfalt. Ser man bort fra det, så er det ikke helt så slemt, når man kommer tidligt om morgenen, hvor der endnu ikke er ret mange andre mennesker.

På en dagstur er det selvfølgelig også muligt at gå op til den næste sø Czarny Staw pod Rysami, som vi gjorde. Der er knap et par hundrede meters stigning op til søen, men udsigten til Morskie Oko er synd at gå glip af. Her er det dog ikke til at komme op med kørestol eller klapvogn.

Tatrabjergene Morskie Oko
Nogle af de bjerge, der omkranser Morskie Oko.

Morskie Oko på hytte til hytte tur

Vil man gerne slippe for den officielle asfaltvej, er det faktisk også muligt at besøge Morskie Oko ad andre stier. Det kan dog ikke gøres på en dagstur. Men hvis man vandrer hytte til hytte, er det muligt at lægge vejen forbi Morskie Oko via nogle af de andre stisystemer i Tatrabjergene.

Vælger man ovenstående løsning, kan man fx komme til Morskie Oko ad gul eller blå sti fra Valley of 5 Lakes. Der er som nævnt tidligere også en hytte ved Morskie Oko, men den skal bookes meget lang tid i forvejen, hvis man skal have en chance for at få plads natten over.

Er man så heldig at få plads, kunne man fx vælge at vandre til Morskie Oko ad asfaltstien om aftenen, hvor det forhåbentligt er tyndet ud i menneskemængderne. Næste morgen står man tidligt op og har Morskie Oko for sig selv. Fra Morskie Oko vandrer man ad gul eller blå sti til Valley of 5 Lakes. Her overnatter man i hytten ved Valley of 5 Lakes. Næste dag går man tilbage ad grøn sti, som rammer asfaltstien til Morskie Oko ved det lille vandfald. Herfra er det blot en lille vandring tilbage mod Palenica Białczanska. Det ville være en fin to-nætters tur, som giver mulighed for både at se Morskie Oko og Valley of 5 Lakes uden de store menneskemængder.

Alternativer til Morskie Oko

Hvis du tænker, at Morskie Oko i Polen slet ikke er for dig (pga. de mange turister), og du ikke har mod på at stå op før solen, skal du ej fortvivle. Der findes andre smukke søer i de polske Tatrabjerge, som er langt mindre besøgte. Og hvor vandreturen ikke foregår ad en asfalteret vej.

Tag i stedet til Valley of 5 Lakes, hvor især søen Czarny Staw Gasienicowy er den, der minder mest om Morskie Oko.

Læs mere om Valley of 5 Lakes i indlægget om at vandre hytte til hytte i Tatrabjergene.