Destinationer, Norge, Sydnorge, Vandredagbog

Vandretur til Skoræ i Sydnorge

Vandretur til Skoræ

Skoræ er en utroligt fin toptur i det vestlige Setesdal i Sydnorge. En vandretur til Skoræ starter i Ljosland, og fjeldet er det sydligste fjeld i Norge på over 1.000 meter. Vandreturen til toppen byder da også på smukke udsigter, der kulminerer med en 360 graders udsigt på toppen. Vi vandrede turen med baby i bærerygsæk. Turen til Skoræ kan nemt kombineres med længere vandreture, men kan også snildt klares på en dagstur.

Start: Farevatn, Ljosland. Parkering ved Ljosland Skicenter
Længde: ca. 10 km. i alt (ud og hjem ad samme vej)
Højdemeter: ca. 350 højdemeter

Sydnorge og Setesdal byder på det ene smukke fjeld efter det andet. Og hvad er så mere oplagt end at bestige det sydligste fjeld i Norge på over 1.000 meter? Jeg var i hvert fald mere end opsat på at komme på en vandretur til Skoræ, da jeg kunne forestille mig en fantastisk god udsigt over landskabet – når nu man på toppen ville befinde sig på det højeste fjeld i området.

Start turen til Skoræ fra Ljosland

Vandreturen til Skoræ i Sydnorge kan startes flere steder i Ljosland. Vi startede turen fra søen Farevatn, der ligger i et hytteområde i Ljosland. Det var vældig bekvemt for os, da vi kunne gå direkte fra den hytte, vi boede i. Det er muligt at parkere ved Ljosland Skicenter. Herfra er der knap 1 kilometers gang til Farevatn.

Ved Farevatn fanger vi stien og følger den vest omkring søen. Det første stykke er en grusvej, og vi passerer en bom. Stien snævrer efterhånden ind, og ved den nordlige ende af søen, er det muligt at nyde udsigten over Farevatn, der ligger omkranset af stejle klippevægge. I horisonten ligger hytteområdet med de grønne græstage, der falder i ét med landskabet.

Farevatn står strålende i det fine solskinsvejr. Turen starter smukt.
Vores hytte ligger et sted derude i horisonten. Alle hytterne har græs på taget, så de går i ét med landskabet.

Vi fortsætter videre, og kommer snart til et aflåst dagshelter, som nok kun bruges som varmehytte til langrendløberne i vinterperioden. Herfra handler det også om ikke at følge langrendsporet, men i stedet følge vandrestien, der er markeret med rød.

Læs også min guide til at vandre i Sydnorge, hvor jeg tipper om steder at bo.

Pause ved vandfaldet

Herefter følger vi bækken, og kommer snart til et lille vandfald. Her går vi ind og holder en lille pause, så Hans kan lege lidt, samt få en tør ble og en snack.

Vejret er strålende med solskin, og selvom temperaturen er kold, er humøret højt, for jeg synes det er fedest at vandre i lidt køligt vejr. Vi går også over et par passager med sne. Ikke noget jeg havde regnet med på vandretur i Sydnorge i juli måned. Men vi joker altid med, at vi ikke kan være på ferie uden at støde på sne. Det siger noget om, at vi altid er lidt oppe i højderne på vores ferier – præcis som jeg bedst kan lide det.

Snart kommer vi til et skilt, der viser retning mod Lakkenstova. Her skal man i stedet gå ligeud og følge stien venstre om skiltet.

Fantastisk udsigt på vej mod toppen

Efterhånden tager højdemeterne til, og det begynder at give mening, at vi er på vej mod det højeste fjeld i Åseral kommune. Pulsen stiger i takt med højdemeterne, for selvom vi kun er på en lille dagstur, har vi jo altså små 12 kg. på ryggen (baby Hans), som vi skiftes til at bære. Derudover følger selvfølgelig en dagtursrygsæk, som også er mere fyldt, end før vi fik baby med ud og vandre. Bleer, mad, vand osv. til et ekstra lille (sultent) menneske, fylder altså bare.

Vandretur til Skoræ byder på flotte udsigter
Udsigt på vandretur til Skoræ

I takt med de kilometer, vi tilbagelægger, bliver jeg mere og mere imponeret over landskabet. Der er strålende udsigt til det omkringliggende fjeldlandskab, som er plettet med små søer og vandløb. Landskabet bliver mere og mere bart, jo længere vi kommer op. Snart bliver stien sværere at få øje på, da stien bliver mere og mere stenet. Det er om at holde øje med de røde markeringer på stenene.

360 graders udsigt på vandretur til Skoræ

Vi når toppen af Skoræ lige i tid til frokost. Den lille fyr omme i bærerygsækken er ved at være godt sulten, så vi skynder os at sætte os ned og få lidt mad i ham. Det blæser dog vildt på toppen, så jeg må være hurtig til at knipse et par billeder og nyde den fantastiske 360 graders udsigt, inden vi går videre ned tilbage ad stien for at finde et sted, vi kan holde frokostpause i læ for blæsten.

Vandretur til Skoræ
Så fedt at nå toppen af Skoræ – det højeste punkt i Åseral Kommune, og Norges Sydligste fjeld over 1.000 meter.
Udsigten fra Skoræ er fantastisk lige meget, hvor man kigger hen.

Vi finder et dejligt sted i læ lidt længere nede, hvor vi rigtigt kan mærke sommersolen varme. Hans nyder at få noget mad og lege lidt med de omgivende sten, blomster og planter.

Herefter går turen den samme vej tilbage. Jeg elsker rundture, men er egentlig også vild med ture, der er ud og hjem ad samme vej. Man oplever altid noget andet på tilbagevejen, og jeg nyder det nye perspektiv det giver at gå nedad.

Omkring kl. 15.00 er vi tilbage ved vores hytte. Vi er helt høje ovenpå dagens vandretur til Skoræ, da vi blev så positivt overraskede over det voldsomt smukke fjeldlandskab.

Vandreturen til Skoræ får en stor anbefaling herfra. Den er meget overkommelig, så både børn, ældre og babyer i bærerygsæk kan være med. Samtidig byder turen på fede udsigter, og så er det jo også lidt sjovt at have besteget norges sydligste fjeld på over 1.000 meter.

Fra Skoræ kan man virkelig se, hvor meget vand, der er over det hele i Norge.

Rute til Skoræ fra Lakkenstova

En toptur til Skoræ kan også kombineres med en vandretur til hytten Lakkenstova. Her kunne det være en fin tur at vandre til Lakkenstova for at overnatte, og fortsætte videre til Skoræ næste dag. Turen til Skoræ fra Lakkenstova kan også gøres til en udflugtstur fra Lakkenstova, hvis man fx bliver to nætter ved Lakkenstova.

Du kan læse om vandreturen til Lakkenstova fra Ljosland her.