Danmark, Destinationer, Sjælland

Vandretur i Bidstrup Skovene: Rundtur på Skjoldeungestien

Vandretur i Bidstrup Skovene

Bidstrup Skovene er en del af det næststørste skovområde på Sjælland, og rummer mange gode vandreruter i kuperet terræn og sindsygt flot natur. Her får du en cirkulær vandretur i Bidstrup Skovene på lige knap 9 kilometer, der følger Skjoldungestien til Avnsø og derefter Hjertestien tilbage til start.

Bidstrup Skovene er det sydligste område i Nationalpark Skjoldungernes Land, og byder på fremragende natur og vandrestier. Her i blogindlægget deler jeg en cirkulær vandretur i Bidstrup Skovene på Sjælland. Rundturen er knap 9 kilometer, og viser dig noget af den smukkeste natur i Nationalpark Skjoldungernes Land. Muligvis er jeg farvet, fordi jeg bor lige op og ned ad Bidstrup Skovene, men jeg synes dælme det er en af de flotteste skove, vi har her i landet (men nuvel, jeg har heller ikke set dem alle)!

Cirkulær vandretur på Sjælland med start og slut i Hvalsø

Ruten er særdeles god, hvis du er i bil, da den starter og slutter samme sted i udkanten af Hvalsø. Hvis du leder efter en vandretur på Sjælland, der er udformet som en rundtur, er den derfor et godt bud. Vandreturen kan klares på et par timer afhængig af fysik. Den kan også laves til en dagstur med frokoststop og eventuel badning i Avnsø, der er en af Danmarks reneste søer. Jeg tog turen, da vintervejret stod på sit højeste – sol, blå himmel og sne. Og den kombination kan virkelig også anbefales.

Nogle steder går ruten via trampesti, så den er ikke anbefalelsesværdig med en klapvogn. Til gengæld gik jeg den i sommers med min lille søn i bærerygsæk. Selvom det krævede, at jeg dukkede mig lidt nogle gange, når stien bliver smal og bevokset, kan det sagtens lade sig gøre.

Læs mere om at vandre med baby i blogindlægget her.

På trampestien er der desuden ret mudret (også i sommers), så jeg anbefaler gode vandrestøvler til denne vandretur, selvom den ikke er så lang. Ruten kan dog også snildt forlænges, hvilket jeg har skrevet mere om i slutningen af indlægget.

Læs om hele min vandretur i Bidstrup Skovene herunder, hvor du kan læse om ruten og rutebeskrivelse.

Sådan kommer du til Bidstrup Skovene

Vandreturen i Bidstrup Skovene på knap 9 km. starter i Hvalsø, der ligger mellem Roskilde og Ringsted. I Hvalsø er der parkering ved Bidstrup Skovenes nordlige ende. Parkeringspladsen ligger på Skovvej ved Storskoven og lige ved Hvalsø Hundeskov.

Det er også nemt at tage toget til Hvalsø. Der kører direkte tog til Hvalsø fra København. Fra Fyn og Jylland skifter du tog i Roskilde, hvorfra det kun er en godt 10 minutters togtur videre til Hvalsø. Fra stationen i Hvalsø er der to kilometer på gåben til Bidstrup Skovene og dermed til vandreturens start.

Ruten har jeg tracket på app’en Outdooractive. Se den her.

Følg Skjoldungestien gennem mark og skov

Vandreturen følger Skjoldungestien en stor del ad vejen. Skjoldungestien starter på Skovvej i Hvalsø, et par hundrede meter væk fra parkeringspladsen til Storskoven. Du skal altså ikke starte med at gå ind i skoven, når du har parkeret bilen, men derimod gå tilbage ad Skovvej og dreje ind ad stien (til venstre, hvis du kommer fra parkeringspladsen ved skoven, til højre, hvis du kommer fra stationen). Der er et stort skilt, hvor der står Nationalpark Skjoldungernes Land, så det er svært at overse.

Vandretur i Bidstrup Skovene

Stien starter med at følge markernes åbne vidder, og du passerer et par hyggelige huse, inden Skjoldungestien følger skovbrynet, så du har udsigt til bølgende marker på den ene side, og skoven på den anden.

Snart drejer du ind i skoven – men kun for et kort øjeblik, inden stien fortsætter ud gennem markerne igen. Det varer dog ikke længe, før du igen bevæger dig ind i den smukke skov.

Efter lidt tid i skoven kommer du forbi et hus på venstre hånd. Her drejer du til venstre, når vejen deler sig. Der er skiltet, men det kan være svært lige at få øje på netop her.

På trampesti gennem Bidstrup Skovene

Snart efter, at du har passeret det idylliske lille hus med høns og hund, drejer ruten til højre ind i skoven ad det, man vist kalder trampesti. Nu bliver bevoksningen mere tæt, hvilket var helt magisk, da jeg vandrede turen i snefyldt vintervejr. Jeg følte mig fuldstændigt indhyllet i en hvid fantasiverden. Men også om sommeren, når alt er grønt, er trampestien utroligt idyllisk at gå på, med de tæt omsluttende træer og grene. Netop på dette stykke af Skjoldungestien føler jeg mig meget langt fra civilisationen.

Pludselig dukker der et spejderhus op i skovbrynet – hvilket sted at gå til spejder! Men ruten fortsætter ufortrødent videre gennem den smukke skov. Dog snart på lidt bredere – men godt mudrede stier.

Igen dukker et hyggeligt hus op for enden af stien, og du kan her se Lerbjergtårnet til højre for huset. Ved Lerbjergtårnet ligger der to fine shelters, skulle du få lyst til en overnatning undervejs.

I retning mod Avnsø

Ved huset drejer du til venstre, hvorefter du kommer til en parkeringsplads. Fortsæt ad stien ind i skoven og følg skovvejen. Fortsæt ligeud, idet du kommer til en forgrening. Du kommer nu forbi en bålhytte og to shelters. Også et virkelig fint sted at overnatte.

Fortsæt forbi shelterpladsen, og gå ligeud ad Avnsøvej, når vejen forgrener sig. Snart støder du på en sti på venstre hånd, der går ned til smukke Avnsø. Jeg spiste min frokost ved søen og nød det vintersmukke landskab. Om sommeren er søen også dejlig at besøge, og i varmt sommervejr er der næsten ingen vej uden om en dukkert i det klare vand. Der er tilmed en badebro, og jeg kan kun anbefale et dyp! Faktisk er der også mange vinterbadere, der bruger søen, hvis du er til den slags.

Der er også bålplads ved søen, så det er muligt at holde en god lang frokostpause med bålhygge og ristede pølser. Bedre bliver det da ikke!

Ad Skovvej tilbage mod start

Fra Avnsø går ruten tilbage ad samme vej et par hundrede meter. Så drejer du til venstre ad Skovvej, som du blot fortsætter på resten af turen. Det lyder mere ensformigt, end det er. Ruten her er faktisk en del af en Hjertesti, og tager dig gennem skov og overdrev. Det sidste stykke er på asfaltvej gennem storskoven, men det er en vældig smuk vej med løvskov på den ene side og nåleskov på den anden.

Et længere alternativ

Foretrækker du en længere rute end de knap 9 kilometer, kan du også vælge at fortsætte på Skjoldungestien, når du er ved Avnsø. Passér spejderhytten og Særløse Overdrev ad Skjoldungestien. I stedet for at fortsætte ad Skjoldungestien, drejer du så til venstre ad Hastrupvej, og går mod Storskoven. Du kan fortsætte ad Hastrupvej, indtil du rammer Skovvej, eller du kan dreje ind i skoven ad Østrevej. Jeg vil tro, at ruten så bliver omkring 15 kilometer, men tag mig ikke på ordet.

Ruten som jeg beskriver i blogindlægget her tager dig gennem det første stykke af Skjoldungestien, som er en rute på 40 kilometer gennem skjoldungelandet.